Radoznali vrabac: Stvaramo uspomene za ceo život

Radoznali Vrabac

Radoznali vrabac: Stvaramo uspomene za ceo život

Sa Tijanom Bajić, tvorcem Radoznalog vrapca, pričali smo o tome kako je spojila znanje iz psihologije i kreativnost, kako je od knjige za jednog malog Viktora došla do knjiga za svako dete i zašto je važno da od samog početka verujete u kvalitet proizvoda koji nudite.

U našim knjigama dete je glavni junak od prve do poslednje strane, kako u tekstu, tako i na ilustracijama. Svakoj priči se posvećuje posebna pažnja i u nju se unose zdrave psihološke, moralne i vaspitne poruke, koje će dete, ako je i samo glavni junak priče, lakše usvajati.

Radoznali Vrabac

Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili za personalizovane knjige za najmlađe?

Kroz studije psihologije često sam razmišljala o tome kako bih volela da radim nešto lepo za decu, a da to bude novo, originalno, autentično. Inspiraciju za biznis sam dobila 2019. u februaru, kada sam postala tetka. U potrazi za poklonom koji će ostati trajna uspomena mom Viktoru, odlučila sam da mu napišem i nacrtam samo njegovu priču. Počela sam da smišljam tekst, crtam u boji… Toliko sam uživala u tome da sam sve završila za par dana. Roditelji, baka i deka, kao i svi koji su videli knjižicu bili su oduševljeni. I tako je ideja počela da se rađa.

Rekla bih da sam pronašla divan način da spojim svoje znanje iz psihologije i kreativnost, koja se provlači kroz moj život još od detinjstva. Razmišljala sam kako bi ovakav poklon mogao da oduševi svako dete i šta je potrebno za njegovu realizaciju. Srećom, imala sam ljude koji su me posavetovali, pa sam vrlo brzo okupila tim i krenula u realizaciju projekta. Mnogo kockica se posložilo i nastao je brend Radoznali vrabac.

Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog posla, a koja bi bila vaša najlepša uspomena iz tog perioda?

Proizvodnja je bila najteži deo posla, jer na tom polju nismo imali iskustva. Pokušali smo da nađemo štampariju koja bi ispunila naše visoke standarde – proizvod visokog kvaliteta u najkraćem mogućem roku. Nažalost, ili sada već na sreću, takvog partnera nismo našli. Stoga smo uložili nekoliko meseci u proučavanje procesa štampanja i koričenja, neophodne mašine i materijale, kako bismo dobili visoki kvalitet. I sada sa ponosom možemo da kažemo da je skoro ceo proces proizvodnje knjiga kod nas. To nam omogućava da kontrolišemo kvalitet i vreme isporuke. Naravno, posledično, morali smo da uvećamo našu inicijalnu investiciju u poslovanje, ali gledajući iz ove perspektive, presrećni smo što smo uspeli da sve iznesemo samostalno, to jest da ne zavisimo od drugih partnera u ključnom delu poslovanja.

A najlepše i najvrednije uspomene su svakako sjajni komentari korisnika koji su vrlo brzo počeli da stižu. Zapravo, tek tada smo postali svesni koliko divnu stvar radimo, koliko emocija budimo i koliko smo osmeha izazvali kod mališana, a i odraslih.

Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?

Bilo je tu i tamo manjih grešaka i, naravno, kao i uvek, stvari koje smo mogli da uradimo bolje. Ulaskom u biznis morali smo da savladamo razne njegove segmente, na čijem smo putu svi zajedno mnogo istraživali, učili, ponekad i grešili, što nam je sveukupno omogućilo da rastemo i idemo dalje. Svaki realan ili potencijalan problem vidimo kao priliku da nešto novo naučimo, unapredimo…

Radoznali Vrabac

Kako dete postaje glavni junak priče?

Korisnici na našem sajtu RadoznaliVrabac kreiraju knjige u svega nekoliko koraka:

  1. Biraju priču,
  2. Upisuju ime detata, biraju pol, tip frizure, boju kose i očiju,
  3. Na kraju, ako žele, mogu da dodaju fotografiju i posvetu.

Tako dete postaje glavni junak od prve do poslednje strane knjige, kako u tekstu, tako i na ilustracijama. Svakoj priči se posvećuje posebna pažnja i svaka je podržana od strane psihologa. U sebi sadrže zdrave psihološke, moralne i vaspitne poruke, koje su pažljivo birane, te je ideja da svako dete kao glavni junak priče lakše usvaja te poruke.

Kako ste došli na ideju da knjige objedinite imenom Radoznali vrabac?

Smišljanje imena je bilo najzanimljivije od samog početka. Posvetili smo se dosta tome, jer ime treba da ima simboliku vezanu za proizvod, a kako će predstavljati brend dugi niz godina, bilo nam je izuzetno važno da napravimo dobru odluku. Odluka je na kraju pala da to bude Radoznali vrabac.

Ako se pitate zašto vrabac – vrapčići su slatki, inteligentni, kreativni, snalažljivi, vrcavi, nežni, simbolišu đake prvake i decu uopšte, a osim toga i simbol su grada Beograda, gde se ideja i rodila. A radoznali, jer u tome leži deo naše vizije da inspirišemo maštu i budimo radoznalost kod dece, tako što od njih pravimo heroje, širimo njihova znanja i negujemo ljubav prema knjigama kroz naše personalizovane priče, usađujemo prave vrednosti, razvijamo psihosocijalne veštine i stvaramo uspomene za ceo život.

Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?

Naše knjige su namenjene mališanima do 10 godina. Svaka knjiga je priča za sebe s različitim vrednostima koje se provlače kroz tekst, a koje su važne za uzrast za koji je knjiga pisana. Svaki novi naslov je korisnicima zanimljiv i istakne se među knjigama, što nam govori i da imamo i verne korisnike koji nam se vraćaju. Takođe, sa svakim novim naslovom, pored toga što ispunjavamo želje naših korisnika, mi idemo korak napred i sa personalizacijom, i sa pričama, i sa ilustracijama. Trudimo se da iz knjige u knjigu budemo sve bolji kako bismo našim mališanima poklonili nešto stvarno vredno.

Svakodnevno radimo na novim knjigama, tako da nas uskoro očekuju dve, kojima se mnogo radujemo, a do tada imamo 7 naslova: Novogodišnja avantura, Lepo sanjam, U svetu osećanja, Knjiga o meni, Potraga za Radoznalim Vrapcem, Obično neobičan dan, Šta ću biti kad porastem.

Radoznali Vrabac

Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vašeg biznisa i vaše delatnosti uopšte?

Aktuelna kriza nas je pogodila u najgorem mogućem trenutku. Početkom marta 2020. godine smo zaposlili dva nova člana tima i taman kada smo posložili operacije i spremali se za rast prodaje, zadesilo nas je vanredno stanje. Prodaja je opala u odnosu na redovnu.

Ipak, marketinške i PR aktivnosti, kao i pomoć države omogućile su nam da održimo naše poslovanje. Nije mala stvar da kompanija koja u tom trenutku postoji tek šest meseci iznese ovakve udarce bez smanjivanja plata, otpuštanja ili drugih negativnih mera. To nam govori da radimo dosta stvari kako treba i da se možemo nadati svetloj budućnosti. S vremenom prodaja se vraćala u normalu, što nam je stvorilo mogućnost da početkom 2021. godine proširimo tim za još dva člana i nastavimo dalje po našem planu.

Radoznali Vrabac

Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?

Online prodaja je naš glavni prodajni kanal. Kako pravimo personalizovane knjige za decu, mnogo je jednostavnije da korisnicima ponudimo vizuelni prikaz personalizacije, da mogu sami da odaberu frizuru, boju kose, očiju i slično.

Ako ostavimo po strani specifičnost našeg proizvoda, smatramo da je online prodaja veoma važan kanal prodaje i, prema statistikama, raste na svim tržištima. U poređenju sa nekim evropskim državama, čini se da je taj trend u Srbiji stigao nešto kasnije, ali je, ipak, stigao i korisnici različitih godina se sve više odlučuju za kupovinu preko interneta.

Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?

S obzirom da se mi bavimo pretežno online prodajom, marketing i društvene mreže su izuzetno važni kanali. Tu bismo najviše istakli Facebook, Instagram i Google servise, koji nam pomažu prilikom realizacije naših marketinških aktivnosti.

Kakvi su vaši planovi u toku narednog perioda?

Pored toga što stalno radimo na novim knjigama, aktivno radimo i na tome da Radoznali vrabac odleti preko granica Srbije i obraduje decu iz regiona i Evropske unije.

Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?

Prvenstveno je važno verovati u sopstvenu ideju i hrabro zakoračiti u realizaciju. Okružite se ljudima kojima verujete, sa kojima možete da funkcionišete i pod najvećim pritiskom. Delite ideju i diskutujte sa ljudima koji imaju znanje i iskustvo koje vi nemate. Sastavite detaljan plan realizacije i poštujte rokove.

Što ste detaljniji i realniji u tome, bićete bolji u realizicaji. Identifikujte svoju ciljnu grupu, prave kanale komunikacije. I od samog početka se trudite da imate jako dobar proizvod ili uslugu, jer na kraju dana to je ono što je najbitnije.