Natašino prelo: Slušajte svoju intuiciju

Natašino prelo

Natašino prelo: Slušajte svoju intuiciju

Sa Natašom Mitić, vlasnicom Natašinog prela, razgovarali smo o tome kada i kako se odlučila za pletenje i heklanje, po kom proizvodu je prepoznatljiva i ima li idealnog trenutka za pokretanje biznisa.

Stara, zaboravljena reč PRELO, koja asocira na tradiciju, druženje, okupljenje oko ručnog rada, razmenu znanja i iskustava, kreirala je veliku onlajn zajednicu kupaca i rukotvoraca…

Natašino prelo: Heklana upletena traka

Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili baš za heklanje?

Odgovoriću obrnutim redom J Tokom studiranja sam počela da pletem i heklam i da prodajem ručne radove putem društvenih mreža. Heklanje sam savladala nakon pletenja, delovalo mi je kao izuzetno teško, a sada je prva ljubav i ne prođe mi ni jedan dan bez heklice!

Reakcije ljudi su od samog starta bile sjajne, uvek je bilo naružbina, a ja sam se stalno trudila – usavršavala i proizvodnju i svoja znanja iz ostalih oblasti koje su mi neophodne u poslovanju. Ideja da imam svoju radnju bila je prisutna skoro sve vreme, naročito kad sam već bila apsolvent na fakultetu i osnovala svoju porodicu. Ali, kako to kod većine ide, ideju o preduzetnišvu retko ko gleda sa uzuđenjem kao sam preduzetnik J uvek je bolja opcija raditi za drugog, a meni se tad pojavila i lepa prilika za rad u struci. Do konačne odluke za pokretanje sopstvenog posla je došlo kada sam ostala trudna sa drugim detetom. Ubrzo nakon isteka porodiljskog registrovala sam radnju i upustila se i zvanično u preduzetničke vode.

Šta je bilo najteže prilikom pokretanja posla, a koja bi bila Vaša najlepša uspomena iz tog perioda?

Najteže mi je bilo i ostalo to što je uvek postojao nedostatak informacija u poslovanju – od nadležnih institucija do knjigovođa, a tu su i nepouzdani odgovori i prepuštenost samom sebi.

Najlepšu uspomenu iz tog perioda je teško izdvojiti, ali neka bude velika podrška koleginica rukotvorki i starih kupaca.

Natašino prelo: Pončo za devojčice

Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?

Više bih slušala svoju intuiciju nego logiku. To je ono čime se sada vodim J Verujem da Bog ima plan za sve nas, da se sve dešava sa nekim razlogom i da su sve situacije i poteškoće bile lekcije koje sam sa razlogom dobila.

Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu kompaniju?

S obzirom da je ovo bio dug put, prvi proizvod više ne postoji. Ali proizvod koji me je definitivno još pre nekih 8 godina izdvojio od drugih bila je sova kapa koju mi je poručila jedna devojka dok ih još niko nije radio kod nas. Te kape se i sada dosta prodaju, najviše za decu. Uradila sam i varijacju – plišanu sovicu, tako da definitivno one ostaju u ponudi i prilagođavaju se ostalom asortimanu.

Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?

Iako mi je fokus na kapama i šalovima i njih najviše volim da radim, tu su i pončoi i džemperići – kaputići za decu i mame, ali i popkice sa srcima koje su osvojile srca mojih potrošača i koje prodajem i leti! Trake su idealne za prelazni period i za žene koje ne vole da nose kape, pa ih prodajem jednako dobro. Posebno bih izdvojila heklanu upletenu traku, za koju sam napravila i online obuku za heklanje. Sada su tu i višekratni tuferi za čišćenje lica koji su za kratko vreme postali pravi hit!

Po čemu vas potrošači prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?

Ako pričamo o periodu od osnivanja radnje, rekla bih da je to reč PRELO u nazivu. Stara, zaboravljena reč, koja asocira na druženje, okupljenje oko ručnog rada, razmenu znanja i iskustava, tradiciju… Jesam je svesno stavila u naziv radnje, ali nisam mogla da pretpostavim da će se kreirati takva zajednica kupaca i rukotvoraca i da ćemo zajedno praviti čuda na našem online prelu.

Natašino prelo: Višekratni tuferi za lice

Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vaše delatnosti?

Trenutno ne utiče. Bilo je malih poteškoća oko nabavke materijala u jednom trenutku, ali to je nešto na šta ne mogu da utičem, mogu samo da tražim alternative. Mislim da je to stalno prilagođavanje situacijama ključ svega.

Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?

Izuzetno je važna! Oduvek sam se vodila time da radim online i da je to budućnost, a tokom zatvaranja prošle godine smo i uvideli koliko je dobro kad već imaš online prisustvo i izgrađenu reputaciju. Ukoliko su fotografije realne, proizvodi dobro opisani, cene transparentne, a mi otvoreni da pomognemo kupcima u izboru, prepreka da poruče ne postoji. Utisci prethodnih kupaca su od velike pomoći, nekad oni prodaju umesto nas J  Takođe, video sadržaj i mogućnost da kupci vide i čuju i nas, osete našu energiju i strast prema tome što radimo, gotovo da izjednačava online prodaju sa prodajom uživo.

Natašino prelo: Heklane popkice

Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?

S obzirom da nemam fizičku prodavnicu, ne izlažem na bazarima i da tek sada pravimo sajt sa online prodavnicom, društvene mreže su jedini kanali putem kojih promovišem i prodajem proizvode ove dve godine. One su izlog mog malog biznisa, ali i mesto za druženje, razmenu iskustava, osluškivanje potreba ciljne grupe… 

Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?

Zima je period kada je nama sezona i kada imamo najveću prodaju, ali tokom celog leta sam mislima u novim modelima kapa, a rukama već u izradi starih proizvoda koji svakako idu… Trudim se da nije preširoka ponuda proizvoda, jer to ume da zbuni kupce, ali da uvek postoji i nešto novo i drugačije.

Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?

Da ne čekaju idealan trenutak i da se sve kockice slože, jer se to verovatno neće desiti nikad. Da stalno uče i usavršavaju se, jer radom na sebi rade na svom biznisu. Da se ne porede sa drugima, jer svi imamo različite početne pozicije i puteve. I za kraj, da se ne plaše konkurencije, jer svako od nas ima jedinstvenu priču, iskustvo, odnos sa potrošačima…