NAG poslovne uniforme: Entuzijazam, vera i ideja
NAG poslovne uniforme: Entuzijazam, vera i ideja
Sa vlasnicom firme NAG Aleksandrom Popović razgovarali smo o tome kako je došlo do ideje za osnivanje ove kompanije, o poteškoćama, ali i lepim momentima koji prate svaki početak u preduzetništvu, o prvim uniformama koje je ova kompanija proizvela, ali i o širokoj ponudi kojom danas mogu da se pohvale.
Nikada neću zaboraviti momenat kada je NAG proizveo prvu kolekciju poslovnih uniformi za dva hotela u Beogradu. Bila sam presrećna kada sam otišla da ih posetim i videla kako se sve uklopilo u očekivanja zaposlenih, ali i hotelski ambijent. U tom momentu ceo hotel je počeo „da se vrti” oko mene. Tada sam shvatila da sam ostvarila svoj cilj…
Kako ste se odlučili da se upustite u sopstveni biznis i kako je došlo do ideje da se bavite proizvodnjom uniformi?
Odrasla sam u porodici koja je uvek imala smisla za preduzetništvo. Često volim da kažem kako mi je u genima zapisano da svojim idejama doprinesem da drugi budu srećni, zadovoljni i lepi. Moja majka je od 1982. godine svoj poslovni fokus prebacila na stvaranje stila u oblačenju mnogih pojedinaca. Kao mala, kada kod majke dođe neko sa materijalima i idejom, sedela bih sa njima i oduševljeno gledala kako moja mama stvara magiju od ideja i tkanine. Jedva sam čekala da se vratim iz škole i vidim šta je u međuvremenu uradila u odnosu na prethodni dan. Mnogo godina kasnije, kada sam završila fakultet, u meni se rodila ideja da, za razliku od majke koja je radila za klijenta pojedinca, ja sve svoje znanje i umeće usmerim na oblačenje ljudi koju su okupljeni oko jedne ideje – brenda kompanije. Tako sam stvorila NAG kompaniju kojoj je fokus zajedništvo i tim, usklađenost i stil. Moj mentor iz detinjstva moja majka i moja sestra, danas su moji najverniji saradnici, ali i kritičari.
Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog biznisa, a koja bi bila Vaša najlepša uspomena iz tog perioda?
Danas mogu da kažem da je najlakše započeti biznis. Potrebani su kapital i ideja. No, vremenom shvatite da ste time samo kupili ulaznicu za predstavu koja se zove preduzetništvo i da je potrebno puno učenja, rada, neprospavanih noći da biste mogli da kažete da imate svoj biznis. Upornost i entuzijazam su me vodili napred ne dozvoljavajući mi da zastanem nijednog momenta. Malo i tvrdoglavost. Nikada neću zaboraviti momenat kada je NAG proizveo prvu kolekciju poslovnih uniformi za dva hotela u Beogradu. Bila sam presrećna kada sam otišla da ih posetim i videla kako se sve uklopilo u očekivanja zaposlenih, ali i hotelski ambijent. U tom momentu ceo hotel je počeo „da se vrti” oko mene, a ja sam imala utisak da letim. Shvatila sam da sam ostvarila svoj cilj i postavila standard dobrog poslovanja u domenu dizajna i izrade hotelskih uniformi.
Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?
Sam start bih svakako ponovila. U nekim segmentima poslovanja bih sigurno dosta toga pomenila, jer na početku vam sve izgleda prosto i lako. Svesna sam da se i mi kao pojedinci razvijamo, a samim tim razvijamo i firmu. Verovatno bi brže donosila odluke. Ali nekako vremenom sve dođe na svoje. Mislim da su entuzijazam, vera i ideja najvažniji. To vas pokreće, to vas tera napred.
Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu kompaniju?
Firma se razvijala na više strana, u više industrija, gde su uniforme sastavni deo poslovanja. Jednom rečju, to bismo mogli nazvati muška i ženska poslovna konfekcija. Od klasičnog standardnog kroja do moderno dizajniranih uniformi funkcionanog kroja. Kao što pomenuh, uniforme za hotel su mi otvorile vrata za dalji razvoj. Danas je NAG, između ostalog, sinonim za kvalitetnu hotelsku uniformu i kompanija koja se ponosi poverenjem velikog broja hotelskih kuća u Srbiji, ali i u regionu.
Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najtraženiji?
Kada se pred vas postavi zadatak da obučete zapolene u jednom hotelu, odmah je jasno da je to ogroman spektar artikala koje bi trebalo osmisliti i proizvesti. Vrlo je teško pobrojati artikle koje proizvodimo danas, ali smo zatupljeni u 9 industrija: hotelijerstvu, zdravstvu, bankarstvu, kazinima, kompanijama…
Ekspanzija hotelske industrije u poslednje vreme dovela je da uniformama za taj sektor posvećujemo posebnu pažnju. Na primer, biznis stil uniforme proizvodimo za hotelski menadžent, recepciju i sektor prodaje. Kod sektora restorana i kuvarskih uniformi striktno poštujemo HACCP standard, kao i sva pravila bezbednosti na radu koje uniforma mora da zadovolji. Zaposleni u SPA centrima i sektoru domaćinstva jednog hotela moraju imati funkcionalnu i kvalitetnu unifromu, kako bi nesmetano obavljali svoje zadatke. Osnovne modele uniformi za hotel objavili smo na našoj web prezentaciji, ali dobar deo naših proizvoda nastaje po želji klijenta, sa posebnim dizajnom.
Po čemu vas kupci prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?
Ozbiljne kompanije vode računa o svom brendu. Decidno znaju šta žele i uvek biraju saradnike koji ih razumeju, uvažavaju njihove želje, ali daju i korisne savete pri relizaciji. To je ono što mi radimo već 16 godina – zajedno sa klijentima osmišljamo izgled njihovih uniformi. I slobodno mogu reći, tako učestvujemo u njihovom uspehu. NAG prepoznaju po dizajnu i autentičnosti, ali je meni mnogo draže što nas porepoznaju po kvalitetu tkanine koju nudimo, profesionalnom pristupu poslu i kvalitetu izrade uniformi. Jedni smo od retkih gde klijent može naći na jednom mestu sve što čini jednu uniformu – od garderobe, preko obuće, pa do najsitnijih stvari kao što su igle za kravatu ili neki drugi detalj.
Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vaše delatnosti?
Danas smo svi, ceo poslovni svet u usporenom modu shodno globalnoj krizi koja se dešava.
Međutim, kako su prošle neke grane privrede, tekstilna industrija se još nekako i drži. Ono što ugrožava delatnost koju i mi obavljamo jeste nedostatak kvalitetne kvalifikovane radne snage. Danas je vrlo teško pronaći dobre krojače, modelare, šivače. Tih profila je sve manje. Nadam se da nećemo doći u situaciju da ta zanimanja dobiju epitet „starih” zanata.
Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?
Ceo život je danas postao online. Živimo na klik, nažalost.
Online prodaja ima svojih prednosti, smanjuje troškove poslovanja a ubrzava proces prodaje. U oblasti uniformi, korisnici nisu klasični modni konzumenti. Kako uniforme uglavnom nabavljaju firme, a ne pojedinici za ličnu upotrebu, online nema nekog velikog udela u našoj prodaji u klasičnom smislu. Ipak je onaj standardni način prodaje najzastupljeniji. Kako bi bili u korak sa savremenim načinom poslovanja, NAG je dizajnirao posebnu ONLINE aplikaciju koja olakšava proces nabavke uniformi, ali ona dolazi nakon onog klasičnog dogovora i ugovaranja poslova, kao alat za brže poručivanje artikala i kontrolu troškova.
Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?
Ako niste na društvenim mrežama – ne postojite. Nama su mreže važne, ali mi ipak malu prednost dajemo preporukama klijenata, jer bez obrzira na sve što se dešava u savremenom svetu marketinga, stari dobri način reklame „od usta do usta” na osnovu iskustva je najproduktivniji. Nakon toga dolazi web prezentacija, pa tek onda društvene mreže. Tako je bar u slučaju NAG-a.
Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?
Akcenat će biti na novim proizvodima, dizajnu i tkaninama. U bliskoj budućnosti planiramo da pokrenemo još jedan projekat u sferi uniformi i to mi polako ulazi u fokus poslovanja u narednom periodu.
Mislim da će to biti nešto što će umnogome promeniti pogled na uniformu i ulogu koju ona ima u poslovanju svake kompanije.
Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?
Preduzetnik se rađa. Da padate, ustajete i nikad da ne odustajete. Ako sebe vidite kao lidera u poslovanju, ozbiljnog poslovnog čoveka koji ide ka svom cilju onda je svako vreme VAŠE vreme. Sve ostalo su izgovori.