E Prime: I svetsko i domaće tržište se sve više okreće električnim vozilima
E Prime: I svetsko i domaće tržište se sve više okreće električnim vozilima
Sa vlasnicima firme E Prime razgovarali smo o tome kako su od električnog bicikla za svoje potrebe došli do proizvodnje namenjene prodaji, kako je bilo na prvim sajmovima motocikala i kakva je budućnost njihove delatnosti.
Tržište i prodaja električnih bicikala i tricikala neprekidno značajno raste i na svetskom i na evropskom nivou. Mi proizvodimo bicikle visokog kvaliteta koje plasiramo po cenama značajno nižim od onih na evropskom tržištu. Tu vidimo svoju šansu.
Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili za električne bicikle?
Najpre smo napravili Električni bicikl za svoje potrebe i kada smo videli reakcije ljudi na ulici, odlučili smo da ga prikažemo na prvom Sajmu automobile i motocikala (2016. godine). Na Sajmu smo imali ogromnu pažnju od strane posetilaca i medija te smo odlučili da se ozbiljnije bavimo tim poslom. Godinu dana smo paralelno radili na ovom projektu i poslovima kojim smo se do tada bavili, a 2017. godine osnivamo firmu E Prime i počinjemo sa proizvodnjom namenjenoj prodaji.
Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog posla, a koja bi bila vaša najlepša uspomena iz tog perioda?
Najteže je bilo doći do dizajna koji će zadovoljiti i naše želje i naše tadašnje mogućnosti. Ipak, bilo je lepo i zanimljivo, koliko god teško, praviti prototipove, istraživati, ulaziti u jedan potpuno nov svet i tehnologiju kojom se do tada nijedan od nas nije bavio.
Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?
Sve je nekako išlo svojim prirodnim putem i tokom i verovatno bi bila greška bilo šta izostaviti, preskočiti ili promeniti na tom putu. Još uvek svaka greška znači učenje nečeg novog.
Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu firmu?
Prvi proizvod je dugo bio i naš zaštitni znak, model E Prime Experience koji ima jedinstven dizajn i veoma je zanimljiv i za oko i za vožnju. Trenutno više dajemo na značaju lakšim i dostupnijim modelima sa kojima osvajamo evropsko tržište, ali je Experience ostao naš najprepoznatljiviji proizvod.
Po čemu vas potrošači prepoznaju, šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?
Za razliku od većine proizvođača koji imaju sličan izgled električnih bicikala, mi smo rešili da se dizajnom znatno razlikujemo od drugih i imamo dizajnerski sasvim drugačije proizvode. Ono što kvalitativno razlikuje naše električne bicikle od velikog broja drugih je bar za trećinu veća distanca koja se može preći sa jednim punjenjem baterije.
Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?
U ovom trenutku imamo 8 proizvoda. To su Effecto (City i Deluxe), Effecta (City i Deluxe), Evo R, Effecto S, Effecta S, Cargo, Experience i E-trike (tricikl).
Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vašeg biznisa i vaše delatnosti uopšte?
Svetsko, kao i domaće tržište sve više se okreće električnim vozilima. Tržište i prodaja električnih bicikala i tricikala neprekidno značajno raste i na svetskom i na evropskom nivou. Proizvodimo proizvode visokog kvaliteta koje plasiramo po cenama značajno nižim od onih na evropskom tržištu za sličan kvalitet. Tu, između ostalog, vidimo i svoju šansu.
Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?
Trenutna situacija je pogodovala razvoju i oslanjanju na onlajn prodaju, kao i dostavi proizvoda na kućnu adresu. Naši proizvodi tu najpre igraju ulogu kao prevoz za kurire i dostavljače. Pošto su naši proizvodni specifičnog gabarita i namene, onlajn prodaja nam nije glavni način prodaje, mada je sve više onih koji onlajn naručuju i dobijaju naše proizvode na kućnu adresu.
Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?
Društvene mreže su odličan način da se proizvod predstavi širem auditorijumu i da se što više bude u direktnom kontaktu sa krajnjim korisnicima. Tako je i sa našim proizvodima.
Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?
S obzirom na kretanje na svetskom i evropskom tržištu, naši planovi i ambicije se najpre kreću u smeru pojačavanja prisutnosti na tržištu zemalja Evropske unije, a zatim očekujemo iskorak i na ostala tržišta. Od ove godine uvodimo u svoju ponudu i homologovane proizvode za tržište EU i svih zemalja sveta koji će imati zakonsku mogućnost da se registruju i, uz dozvolu, voze brzinom od 45km/h, sa jačim motorom i većim dometom.
Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?
Preporučili bismo da se, za početak, naoružaju strpljenjem, da skupe energiju, da budu posvećeni i predani svom projektu.
Trebalo bi istražiti tržište, konkurenciju i naći svoje potencijalno mesto na tržišu, obezbediti početne resurse, pre nego što se krene u posao. Neka pitanja se nametnu tek kada se uđe u nov posao, ne mogu se isplanirati. Zato je potrebno biti spreman za izazove i veliki broj neočekivanih i novih tema za razmišljanje i delanje.