Dogma Brewery: Spremite se za izazove i samo napred
Dogma Brewery: Spremite se za izazove i samo napred
Mladjen Merdović i Vladimir Stojković, osnivači Dogma Brewery, otkrili su nam kako je tekla njihova poslovna priča, koliko je bitna edukacija u poslu i zašto su društvene mreže i onlajn prodaja važni za promociju i napredak.
Bliži nam se 5. rođendan, veliki je to dan. Tada ćemo predstaviti ni manje ni više no 5 rodjendanskih piva! Biće to miks laganih i eksperimentalnih pivskih stilova kojima ćemo nazdraviti za neka nova piva i neke nove pobede!
Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstvenu pivaru?
VS: Ideja o pokretanju pivare dugo je fermentisala u mom umu. Kao neko ko se tokom srednje škole i fakulteta školovao u sferi prehrambene tehnologije, a pre svega voleo pivo, želeo sam da se upustim u proizvonju piva, inspirisan srednjovekovnim evropskim pivarstvom i podstaknut velikim uspehom američkog „kraft” pivarstva. Kockice su se poklopile u septembru 2015. kada sam sa Mladjenom, svojim drugarom iz detinjstva, napravio usmeni dogovor, koji je deset meseci kasnije iznedrio Dogma Brewery. I eto nas tu, pet godina kasnije…
Šta je bilo najizazovnije prilikom pokretanja sopstvenog biznisa?
VS: Svakako je bilo mnogo izazova – od skaliranja pivarskih recepata sa male skale iz vremena kućnog pivarstva na profesionalni nivo, pa sve do kreiranja neke nove pivske scene čija je osnova edukacija, edukacija i samo edukacija.
MM: Kada smo postavljali ciljeve, najprostiji je u stvari bio i onaj najizazovniji – kreirati najbolju srpsku kraft pivaru koja će biti internacionalno priznata. Počev od imena koje je „catchy”, preko proizvoda za koji se koriste vrhunske sirovine renomiranih proizvođača, do brendinga i komunikacije koji nas definitivno izdvaja od drugih kraft pivara.
Koja je vaša najlepša uspomena iz tog perioda?
VS: Ako govorimo o samom startu, definitivno je osećaj ponosa, brige i sreće u jednom, a sve nakon prvog kuvanja piva u našoj pivari. Bila je to prva šarža Hoptopoda, našeg najprepoznatljivijeg i najprodavanijeg piva. Taj osećaj je teško opisati, posebno zato što je nakon tog dana trebalo „odnegovati” taj proizvod i spakovati ga četiri nedelje kasnije…
MM: Tu su definitivno i pivski festivali, kojih je te 2016. bilo tek par, ali su odisali entuzijazmom ljudi sa scene i definitivno se moglo osetiti nešto u vazduhu – rađanje nove pivske scene Srbije.
Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?
VS: Koliko god bilo stvari koje nam sada izgledaju bolje, realnije ili funkcionalnije, ulazak u privatni biznis ovog tipa i naše sazrevanje kroz isti su deo procesa i puta koji smo izabrali. Jesmo pametniji pet godina kasnije, ali kao i u svakoj sferi života, empirija je nešto što te čini kvalitetnijim i donosi progres. Tako da nema potrebe za korišćenjem vremeplova.
Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu kompaniju?
VS: Kao što sam pomenuo ranije, u pitanju je HOPTOPOD IPA, naš bestseller i bez premca najbolje srpsko kraft pivo prema mišljenju ovdašnjih pivopija. Ovo pivo je tzv. „flagship beer” i upravo tako nas predstavlja, kako ovde, tako i na inostranim tržištima na kojima smo zastupljeni. Najveći je izazov bio edukovati prosečnog srpskog pivopiju i objasniti mu zašto je ovo pivo kom se vraća – jer je to glavna odlika vrhunskog proizvoda. Aromatičan „India Pale Ale” zahvaljujući sortama hmelja koje se koriste, pravi predstavnik najpopularnijeg stila među kraft pivima – hmeljno čudovište koje je naziv dobilo kombinacijom engleske reči „hop” što je hmelj i naše „oktopod”. I definitivno je pustio pipke diljem svetske pivarske kraft scene.
Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?
MM: Teško je to izbrojati J Bez šale. Dinamični smo, osluškujemo sva tržišta na kojima smo prisutni, pratimo svetske trendove. A to nas je recimo samo ove godine dovelo do preko 20 novih piva proizvedenih zbog specifičnih zahteva pomenutih tržišta. Na našem Dogma WebShop-u možete pronaći šta se trenutno nalazi u ponudi.
Po čemu vas potrošači prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?
MM: Poznati smo upravo po dinamičnosti brenda i po kvalitetu proizvoda – svega onoga što Dogma Brewery donosi svojim fanovima. Od slogana „In Hops We Believe” do sve popularnijeg Dogma Tap Room-a, ugostiteljskog dela iz kog možete videti proizvodni deo, mesto gde se kreira magija.
Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vaše delatnosti?
VS: Pa možemo reći da smo pogođeni kao i cela planeta, ali da je razlika u tome što smo vrednim radom u godinama pre starta planetarnog ludila prouzrokovanog pandemijom, došli do momenta da se ne oslanjamo isključivo na jedan-dva kanala prodaje na domaćem tržištu. Dogma Brewery je tokom 2020. godine postigla bolje rezultate no godinu ranije. Veliki udeo u tom uspehu ima izvoz, koji je definitivno bio slamka spasa i nešto što nam je dalo nadu da ćemo ostati stabilna firma na putu rasta. Prva polovina ove godine je opet zahvaljujući velikom izvozu, otvaranju novih ino-tržišta i konstantnom popuštanju mera na domaćem, donela rast. Iskreno se nadamo, kao i svi, da ovaj istorijski period za čovečanstvo, lagano ostaje za nama i da ćemo dobiti priliku da radimo normalno. Mi ćemo dati sve od sebe da kreiramo tu priliku, konstantnim i vrednim radom.
Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme i koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?
MM: Onlajn prodaja je „must have”. To je pokazao i period pandemije, kada su se navike potrošača drastično promenile. Ovaj vid prodaje nije među najjačim kanalima prodaje, ali je od izuzetne važnosti za „brand awareness”. A moć društvenih mreža je nemerljiva. To je toliko jako oruđe u misiji kreiranja zajednice oko proizvoda i brenda koji predstavlja Dogma Brewery, da smo mi u isto vreme ponosni i zahvalni svim našim pratiocima, koji su ujedno i naši fanovi i konzumenti piva koje prozivodimo.
Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?
VS: Bliži nam se 5. rođendan, veliki je to dan. I zato ćemo tada našim fanovima predstaviti ni manje ni više no 5 rodjendanskih piva! Biće to miks laganih i eksperimentalnih pivskih stilova kojim ćemo nazdraviti za neka nova piva i neke nove pobede! A nakon toga ćemo i dalje osluškivati tržišta i odgovarati najbrže i najbolje što može.
Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?
MM: Spremite se za izazove i samo napred!
VS: Udahnite duboko i ostavite srce na terenu!