Agencija Panorama: Sloboda je jako važna, a posebno kada treba negde da otputuješ!
Agencija Panorama: Sloboda je jako važna, a posebno kada treba negde da otputuješ!
Sa Aleksandrom Karadžićem, vlasnikom agencije Panorama, razgovarali smo o njegovim počecima u turističkoj delatnosti, o tome sa kojim su se problemima agencije susretale nekada, a sa kojima se suočavaju sada, koliko će trebati ovoj delatnosti da se oporavi od posledica pandemije, ali i o tome kako je to voditi agenciju i biti član benda uporedo.
Preporučio bih svakome da se, pre nego što klikne na neku od turističkih ponuda, prvo raspita i sazna da li je to stvarno ponuda turističke agencije ili nekoga ko se predstavlja kao turistički agent, udruženje ili npr. „klub ljubitelja putovanja na Zanzibar”…
Početak Vašeg rada u turizmu vezan je za devedesete godine, koje nisu bile nimalo lake. Kako je bilo voditi agenciju u to vreme?
Krajem devedesetih godina, osnovane su prve turističke agencije u Srbiji. Naša agencija je nastala u „prvom talasu” osnivanja 1990. godine. Početak je bio težak, s obzirom na vreme u kome smo živeli, ali je preovladala želja za pokretanjem nečeg novog i nečeg o čemu odlučujete samo vi. Agencija se tih godina uglavnom bavila organizacijom đačkih i studentskih ekskurzija.
Koji aspekti posla su Vam bili najizazovniji, a koja bi bila Vaša najlepša uspomena iz tog perioda?
Najinteresantniji period se upravo desio sredinom i krajem devedesetih godina. Sa pojavom interneta otvorili su se novi kanali prodaje i izazovi koje omogućava globalna mreža. Naša agencija je tih godina pokrenula prvi internet portal u Srbiji i regionu za online rezervacije i prodaju avionskih karata.
Kojim sadržajem je Vaša agencija mogla da se pohvali tada, a šta je to što Vas danas izdvaja od drugih turističkih agencija?
Uvek smo se trudili da pratimo glavne turističke tokove i „osluškujemo” želje putnika. Sa pojavom interneta, stekli su se uslovi za organizaciju individualnih putovanja, što je i danas, osnovno opredeljenje u poslovanju. Za razliku od perioda do devedestih, kada su sinonim za putovanja bila grupna putovanja sa unapred određenim datumima i minimalnim brojem putnika, individualna putovanja su omogućila slobodu u izboru destinacije, perioda putovanja, vrste prevoza ili kategorije hotela. Sloboda je inače jako važna u životu, a posebno kada treba da negde otputuješ!
Koliko se sam način poslovanja promenio u prethodnih 30 godina, koliko Vaša agencija već posluje?
Turizam se u potpunosti promenio sa pojavom interneta. Dinamičke cene, fleksibilni datumi putovanja, last i first minute promocije danas su standardi u poslovanju. Neophodno je ispratiti veliki broj promena u cenama koje se menjaju u zavisnosti od ponude i potražnje. Za ovakav vid poslovanja, potrebna su velika ulaganja u softver i tehnologiju, kako bi održali korak sa globalnim igračima. To nije nimalo jednostavno, ali se trudimo da nađemo, kako se u modernoj terminologiji kaže, „svoju ciljnu grupu”, jer je to jedini način da ostanemo prepoznatljivi u okeanima turističkih ponuda.
Možete li nam reći koliko su, prema Vašem mišljenju, važne društvene mreže i online komunikacija kada je u pitanju turizam?
Društvene mreže sve više postaju jedini način oglašavanja i komunikacije sa klijentima. Klasičan marketing je izgubio trku sa digitalnim i uspešnost turističke ponude se meri brojem posetioca na web stranici. Ono što je bitno istaći, svakako je to da na društvenim mrežama postoje razne ponude koje nekada deluju jako primamljivo, a iza toga se često krije prevara. Preporučio bih svakome da se, pre nego što klikne na neku od turističkih ponuda, prvo raspita i sazna da li je to stvarno ponuda turističke agencije ili nekoga ko se predstavlja kao turistički agent, udruženje ili npr. „klub ljubitelja putovanja na Zanzibar”.
Znamo da je pojava virusa korona veoma uticala na turističku delatnost. Koliko je to ostavilo traga na rad Vaše agencije i kakva je trenutna situacija u svetu turizma?
Turizam je u potpunosti paralisan skoro 15 meseci. Sa pojavom vakcine, ponovo se stiču uslovi da ljudi mogu slobodno da se kreću i putuju. Prve znake oporavka videli smo tokom letnje sezone 2021. godine, ali pravi oporavak očekujemo tokom letnje sezone 2022. ili početkom 2023. godine. Nažalost, pandemija je nametnula nova pravila i putovanja više neće biti tako jednostavna, ali tako je – kako je. Što pre prihvatimo nova pravila, biće bolje za sve, a posebno za nas koji živimo od turizma.
Pored pandemije, postoje li još neki problemi sa kojima se turističke agencije u današnje vreme susreću?
Turističke agencije su trenutno u ozbiljnim problemima, i pored pandemije, najviše ih opterećuje likvidnost u poslovanju, nedostatak kredita, ali i želje da se pomogne ovoj grani privrede. Veliki broj agencija je ugašen, oni koji uspeju da opstanu, moraće da ulože veliki napor kako bi vratili nagomilane dugove. Period oporavka će trajati jako dugo, jer je turizam delatnost koja je definitivno bila najviše pogođena pandemijom.
Poznato je da ste Vi aktivan član sastava Blaža&Kljunovi, te da imate i neke samostalne muzičke projekte. Možete li nam reći koliki je izazov raditi dva posla uporedo?
Muzika je deo mog života skoro isto koliko i turizam. Turizmom sam počeo da se bavim početkom devedesetih kada sam i objavio svoj prvi album. Te dve stvari su u mom životu uvek išle paralelno i nekako se dopunjavale. Kada bi se previše operetio turizmom, posle prvog koncerta vratio bih se u normalu i nastavio sa istim žarom rad u agenciji. Mislim da je kombinacija tih interesovanja nešto što mi omogućava da živim i funkcionišem na način koji mi i najviše odgovara.
Koji su Vaši planovi na oba poslovna puta u narednom periodu?
Planove u turizmu u vreme pandemije je teško praviti. Bitno je da se steknu uslovi da možemo slobodno da se krećemo, a putovanja će doći kao logičan nastavak. Bitno je da se ljudi oslobode straha koji je u našim životima prisutan već skoro dve godine. Na taj način, shvatićemo da je povratak normalnom životu i putovanjima, nešto što je realno i moguće. Zatvaranje u sopstvene strahove i teorije zavere nikome neće doneti dobro. Sa druge strane, nedostatak posla u turizmu, me je naterao da se malo više bavim muzikom i završim rad na svom autorskom albumu koji ću uskoro objaviti.
Šta biste poručili svima onima koji žele da se upuste u sopstveni biznis?
Da dobro razmisle 🙂