Pitanja i odgovori

Srbija ima kvalitet – pitanja i odgovori

Kampanju „Srbija ima kvalitet!“ sprovodi udruženje „Moja Srbija“ u saradnji sa Privrednom komorom Beograda i uz podršku Grada Beograda. Njeni osnovni ciljevi su: podsticanje razvoja proizvodnje u Srbiji, podsticanje ulaganja u poboljšanje kvaliteta proizvoda i usluga, kao i stvaranje poverenja građana u domaće proizvode i kompanije. U okviru kampanje, „Moja Srbija“ vrši i promovisanje kvalitetnih domaćih proizvoda i brendova, kao i turističkih potencijala u Srbiji.

Sastavni deo kampanje “Srbija ima kvalitet!” predstavlja dodela priznanja potrošača „Moj izbor“ najomiljenijim domaćim proizvodima i brendovima. Ovo priznanje je jedinstveno u našoj zemlji po tome što se dodeljuje isključivo na osnovu mišljenja potrošača. Istraživanje se vrši na nivou čitave zemlje, a anketiraju se isključivo potrošači koji su u datom supermarketu izvršili kupovinu.

Šta je domaći proizvod?

Domaći proizvod podrazumeva svu robu proizvedenu u Srbiji, u čijoj proizvodnji vrednost uvoznih sirovina i repromaterijala ne prelazi polovinu fabričke vrednosti proizvoda; odnosno u najvećem broju slučajeva 30% iznosa maloprodajne cene.
Bitno je pojasniti da oznaku «domaćeg proizvoda» može da nosi sva roba koji su proizveli građani Srbije, najvećim delom od domaćih sirovina, i na teritoriji Srbije. To znači da nije važno čiji je to brend, sve dok je naš proizvod, zato što većina novca kojim je roba kupljena ostaje u zemlji.

Razlika između pojma domaći brend i domaći proizvod

Kada kažemo „domaći brend“, obično mislimo na robnu marku poreklom sa naših prostora, bez obzira na to gde se roba proizvodi i na koji način se vrši raspodela prihoda od njene prodaje. Domaći proizvod je roba koja je proizvedena u našoj zemlji, većinom od naših sirovina, bez obzira na to čiji je brend i odakle je vlasnik fabrike.
Dakle, Fiat automobil, proizveden u Turskoj, predstavlja italijanski brend, a turski proizvod.

Po čemu se naša akcija razlikuje od sličnih?

Postoji bitna razlika između našeg projekta i sličnih projekata u regionu. Dok u Hrvatskoj insistiraju na izvorno hrvatskoj robi, naša kampanja podržava sve proizvode, koji zadovoljavaju uslov da ih možemo nazvati „domaći proizvod“. To znači da građane pozivamo da biraju domaće proizvode, bez obzira na to ko je vlasnik kompanije koja tu robu proizvodi.
Ovakav odnos prema tržištu ne ugrožava strane investitore. Naprotiv. Mi smo se opredelili za investicioni protekcionizam, za podršku svima koji žele da ulože u Srbiju, da ovde stvaraju materijalna dobra, da zaposle naše radnike, da pune naše fondove i naš budžet i da time učestvuju u ukupnom razvoju Srbije.

Dinar zlata vredan

Kurs dinara direktno zavisi od priliva i odliva deviza iz države. S obzirom na to da će priliv deviza, pod uticajem svetske ekonomske krize, biti otežan, najbolji način da održimo stabilnost kursa predstavlja smanjenje odliva deviza iz zemlje. Aktivnostima u okviru projekta „Srbija ima kvalitet“ i podsticanjem kupovine kvalitetnih domaćih proizvoda u većoj meri, ostvariće se uticaj i na smanjenje deficita u spoljnotrgovinskoj razmeni i na stabilnost domaće valute.

Domaće posao čuva

Ono što se ne prodaje, ne treba ni da se proizvodi. Kupovinom nekog proizvoda stvaramo potrebu da se isti i dalje pravi.
Zbog straha od krize koja uzrokuje manje trošenje novca, i smanjenih kupovnih mogućnosti dolazi do opšteg pada prometa roba, a samim tim i srpskih proizvoda. Zato je važno da i to malo novca koje možemo da potrošimo damo upravo za naš proizvod, jer time ostaje potreba da se i dalje pravi. Sve dok tržište traži robu, opstaće ta radna mesta. Sačuvajmo naš posao, i posao dragih osoba. Birajmo domaće!

Dobrodošli investitori!

Postoji više faktora koji utiču na odluke privrednika da investiraju u nekoj zemlji. Do sada je veoma često jeftina radna snaga bila presudan faktor za dolazak stranih kompanija u Srbiju.
Cilj je da im ponudimo nešto drugo, a to je povećana mogućnost plasmana robe na našem tržištu, koje nije malo. Kada se uspostavi takvo tržište u kome se prednost daje robi proizvedenoj u Srbiji, inostranom brendu će se više isplatiti da otvori proizvodne pogone ovde i zaposli desetine radnika, nego da robu prosto uvozi.
U protivnom, zašto bi neko ulagao novac u gradnju novih kapaciteta, ako može jednostavno da nam uveze i proda robu proizvedenu na nekom drugom mestu?

Šljiva preko grane

Gotovo je nemoguće da jedno preduzeće ostvari bitnije izvozne rezultate, ukoliko pre toga nije razvilo proizvodne kapacitete na osnovu proizvodnje i plasmana robe na domaćem tržištu. Ovom akcijom pomažemo našim proizvođačima da poslovanjem na domaćem tržištu ojačaju, da bi se kasnije lakše širili i borili sa konkurencijom na stranim tržištima.