Odnos kupaca prema domaćim proizvodima

Odnos kupaca

Odnos potrošača prema kupovini domaćih proizvoda

Prilikom obilaska Srbije i anketiranja za nagradu „Moj izbor“, razgovarali sa građanima o njihovim stavovima prema kupovini domaćih proizvoda.

Da li kupujete domaće proizvode? Za koje domaće proizvode mislite da su kvalitetni? Da li znate šta su to domaći proizvodi? Da li biste češće kupovali domaće proizvode ukoliko bi postojala vidna oznaka o poreklu robe? Sve su to pitanja na koja su nam kupci strpljivo odgovarali.

Kada potrošač kupuje domaće proizvode?

Skoro 50% ispitanika se trudi da kupuje domaće, 28% kupaca kupuje domaće isključivo ukoliko je bolje ili jeftinije od uvoznog, a broj onih koji izbegavaju domaće proizvode je gotovo zanemarljiv. Oko 21% kupaca uopšte ne vodi računa o tome da li je kupljeni proizvod domaćeg porekla.

Žene nešto više vode računa o ceni i kvalitetu proizvoda, a muškarci češće „uopšte ne vode računa“ o tome šta kupuju.

Kupujem domaće proizvode:
a) uvek, bez obzira da li su uvozni bolji ili jeftiniji
b) čak i kada su malo skuplji od uvoznih
c) isključivo ukoliko su bolji ili jeftiniji od uvoznih
d) izbegavam da kupujem domaće proizvode
e) uopšte o tome ne vodim računa

Domaći proizvodi

Da li bi vidna oznaka o domaćem poreklu i kvalitetu proizvoda privukla veći broj kupaca?

Oko tri četvrtine naših sugrađana bi se lakše opredeljivalo za domaće proizvode ukoliko bi ovakve oznake postojale. A broj onih koji bi takve proizvode izbegavali je na nivou statističke greške.

Ako uporedimo odgovore po polu, videćemo da su razlike neznatne, ali da bi damama ovakva informacija bila od većeg značaja.

Gledano po uzrastu ispitanika, videćemo da bi informacija o domaćem poreklu i kvalitetu robe najviše imala uticaja na kupce starije od 30 godina, mada bi čak i dve trećine kupaca mlađih od 30 godina lakše pružilo ruku prema ovako označenim proizvodima.

Posebno su obrađeni odgovori ispitanika koji su prethodno rekli da uopšte ne obraćaju pažnju na poreklo robe prilikom kupovine. Čak 48% ovih ispitanika je reklo da bi češće biralo domaće proizvode ukoliko bi postojale vidne oznake o domaćem poreklu proizvoda.

Ako bi postojala vidna oznaka o domaćem poreklu i kvalitetu proizvoda:
a) uvek bih birao/la takve proizvode
b) lakše bih se opredelio/la za takve proizvode
c) ne znam da li bi to uticalo na moj izbor
d) to nikako ne bi uticalo na moj izbor
e) takve proizvode ne bih kupovao/la

domaći proizvodi

Da li kupci znaju šta je to domaći proizvod?

Svega 37% ispitanika zna šta je to domaći proizvod. Mada deluje da je procenat mali, to je ipak napredak u odnosu na rezultate istraživanja koja su vršena na početku kampanje “Birajmo domaće” 2009. godine.

Bitnije razlike između muškaraca i žena nema, osim što muškarci nešto češće vezuju poreklo robe za vlasništvo nad firmom koja tu robu proizvodi.

Domaći proizvod je onaj proizvod koji:
a) je proizvela firma čiji je vlasnik iz Srbije
b) se proizvodi u Srbiji, u srpskoj firmi
c) se proizvodi u Srbiji, većinom od domaćih sirovina, bez obzira na vlasništvo firme
d) potiče iz Srbije
e) ne znam

domaći proizvodi

Čijoj preporuci kupci najviše veruju?

Čak 59% građana kaže da prilikom izbora proizvoda na njih najveći uticaj ima preporuka drugih kupaca. Veliki pad je zabeležilo poverenje kupaca u TV reklame i ovo oglašavanje se sada izjednačilo sa informacijama sa interneta. 35% ispita-nika kaže da na njihovu kupovinu ništa ne može da ima uticaj.

I žene i muškarci se podjednako, u velikom procentu, prilikom kupovine oslanjaju na preporuke drugih kupaca. Naši najstariji sugrađani nešto češće tvrde da na njih nikakve informacije nemaju uticaj, mada oko 50% njih ipak veruje drugim potrošačima.

Preporuke drugih potrošača najviše utiču na mlađu populaciju kupaca.

Kada odlučujem šta da kupim najviše poverenja imam u:
a) preporuku drugih kupaca
b) TV reklamu
c) ulične reklame
d) informacije iz štampe
e) informacije sa interneta
f) ništa od navedenog

domaći proizvodi

Poverenje kupaca u kvalitet domaćih proizvoda

Ogroman procenat kupaca kaže da veruje da su prehrambeni proizvodi domaćeg porekla kvalitetni. To je izjavilo čak 83% ispitanika. Veoma veliko poverenje potrošači imaju i u domaće sokove i mineralne vode, dok prema drugim vrstama domaćih proizvoda građani imaju manje poverenja.

Verujem u dobar kvalitet sledećih domaćih proizvoda:
a) prehrambeni proizvodi
b) voda
c) sokovi
d) alkoholna pića
e) sredstva za higijenu

domaći proizvodi

Zaključak istraživanja

Ukoliko se domaća kompanija bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda, potrošači u Srbiji će joj u startu ukazati poverenje. A ako pri tome vidno istakne domaće poreklo robe, to će joj sigurno doneti prednost u odnosu na uvozne proizvode.

Svedoci smo da, osim prehrane, u koju kupci imaju nepodeljeno poverenje, za sve ostale vrste proizvoda ima potrebe da se podiže svest kupaca o njihovom kvalitetu.

Često, građani i ne znaju šta se sve proizvodi u Srbiji, pa samim tim, rezultati istraživanja šalju jasnu poruku državi, medijima i nadležnim institucijama da je neophodno da se više energije uloži u edukaciju građana o tome šta su to domaći proizvodi, dok proizvodne kompanije ovim putem dobijaju jasan signal da je potrebno uložiti više napora za sticanje poverenja kupaca u kvalitet njihove robe.

Takođe, treba imati na umu da je dobar glas i mišljenje drugih potrošača često presudan faktor pri izboru proizvoda.

O prosečnom srpskom kupcu

Veliku većinu kupaca čine žene. I pored toga što su lepši i nežniji pol, dame duplo češće vuku cegere iz prodavnica nego muškarci.

Kupci u supermarketima su školovaniji od proseka, jer je manje obrazovani sloj siromašniji, pa samim tim ređe svraća u supermarkete.

Zabrinjavajuća činjenica je to što preko 50% kupaca u srpskim supermarketima u svojoj porodici ima samo jedno dete ili uopšte nema decu, dok je zanemarljiv procenat kupaca koji u svojim porodicama imaju troje ili više dece. Veliki broj takvih porodica živi u siromaštvu, sa veoma malim mesečnim prihodima.