Kamen dizajn: Vreme, trud i gomila ideja

Kamen dizajn

Kamen dizajn: Vreme, trud i gomila ideja

Sa Nenadom Sarjanovićem, osnivačem Kamen dizajna, razgovarali smo o tome kako je došao na ideju da pokrene sopstveni biznis, zašto se dosetio baš saksija i koliko mu je značio ulazak u onlajn svet promocije i trgovine.

Onlajn trgovina je jako bitan deo prodaje, jer vam prodavnica na taj način radi 24/7. Divan je osećaj kada vas ujutru na telefonu dočeka mejl koji vas obaveštava da imate nove porudžbine.

Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili za proizvodnju saksija?

Pokretanje sopstvenog posla mi je uvek bila želja, da budem nezavistan i da sam kreiram sutrašnji dan. Osećao sam da radeći za druge nikad nisam mogao da se iskažem u potpunosti i da stvari uradim onako kako mislim da bi bilo najbolje. Znao sam da ću u nekom trenutku svog poslovnog puta pronaći posao koji će me nadahnuti da se osamostalim.

Kamen dizajn

Za proizvodnju saksija sam se odlučio slučajno, našao sam na internetu zanimljiv uradi sam video, relativno jednostavan, nazvao sam drugara koji je stručnjak za građevinske materijale da mi pomogne, pokušali smo i ispalo je OK. Svidelo se ljudima oko nas, pitali su da li bi mogli njima da napravimo neku saksiju i tako je krenulo. Adaptirali smo vešernicu u kući (hvala drage komšije) u improvizovanu radionicu i krenuli.

Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog posla, a koja bi bila vaša najlepša uspomena iz tog perioda?

Najteže nam je bilo da pronađemo recepturu za saksije, jer prva (internet) receptura nije bila zadovoljavajuća. Saksije su bile trošne, teške za obradu i estetski nisu ispunjavale naše želje. Imali smo, na primer, peh da smo bacili/podelili preko 400 saksija, jer je materijal bio takav da kada su saksije u kontaktu sa vodom, dođe do pucanja… Kada smo konačno posle nekoliko meseci istraživanja došli do željenog rezultata, sve je postalo lakše.

Najlepša uspomena iz tog perioda je definitivno naš prvi prodajni izlazak na Vidikovačku pijacu za 8. mart. Posle par meseci rada predstavili smo se većem broju ljudi, imali smo lepu, moram reći neočekivanu prodaju, a divne reakcije, zainteresovanost, pohvale i od muškaraca i od žena bile su nam jasan znak da imamo proizvod koji privlači pažnju i koji bi mogao da se komercijalizuje.

Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?

Mislim da bih se možda ranije odlučio da dam otkaz na drugom radnom mestu, ali i to je pitanje, jer je drugi posao donosio sigurne prihode i mogli smo lagano da se razvijamo, korak po korak, bez finansijskog pritiska. Takođe, sebe bih u tom periodu još više bodrio da budem vredan, uporan, da svakog dana naučim nešto novo, pa makar bila i sitnica i da budem strpljiv. Strpljiv – spasen.

Kamen dizajn

Po čemu vas potrošači prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?

Potrošači nas prepoznaju po jedinstvenom dizajnu i materijalu saksija, ali su vremenom aranžmani – mini bašte koje pravimo od sukulenti, kaktusa i vazdušnih biljaka postali definitivno naš zaštitni znak. Trudimo se da sve bude u skladu sa prirodom, da biljke budu komplementarne što se tiče održavanja. Želja nam je da kupcima biljke napreduju, dajemo im savete kako da ih gaje i da što duže uživaju u njima. Time smo izgradili jedan divan odnos sa našim kupcima, jer oni prepoznaju da ulažemo mnogo ljubavi i stručnosti u to što radimo. Vreme, trud i gomila ideja napravili su našu priču.

Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?

Sada imamo oko 45 vrsta saksija i 20 vrsta podmetača za njih, koji se prave u bež, beloj i sivoj boji i to nam čini osnovu poslovanja. Tu su još i svećnjaci, oko 15 vrsta raznih ukrasnih kamenčića, bezbroj aranžmana, odličan izbor čudnih, drugačijih biljaka, raznih vrsta supstrata za biljke…

Poslednjih par meseci su nam najtraženiji Antistres paketi. Njih smo razvili osluškujući želje naših kupaca. Dosta njih je kupovalo posebno saksiju, biljke, zemlju, kamenčiće kao poklon za nekog ko voli da se zanima sađenjem i aranžiranjem. Mi smo sve to lepo spakovali u elegantnu kutiju, ubacili još i mini alat, špric za zalivanje, deset vrsta ukrasnih kamenčića, drenažu, uputstvo za sađenje i održavanje, odnosno sve ono što je potrebno da bi se napravio jedan lep aranžman. To se pokazalo kao pun pogodak, jer su pored fizičkih lica, porudžbine počele da stižu i od pravnih lica koje su pronašle zanimljiv i pre svega originalan poklon za njihove poslovne partnere, a koji je u potpunosti napravljen u Srbiji.

Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vašeg biznisa i vaše delatnosti uopšte?

Trenutna situacija nas pogađa kao i sve, ako gledamo finansijski, oseća se blagi pad prodaje, ali dobijamo višak vremena koji koristimo za razvoj novih proizvoda, unapređivanje postojećih, prisutniji smo na društvenim mrežama, konačno privodimo kraju projekte koji su već neko vreme na čekanju.

Kamen dizajn

Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?

Nama je trebalo dosta vremena da napravimo komercijalni sajt, prvo nam je bio veliki izdatak da platimo nekome da nam napravi e-shop, a drugo, ni sami nismo još uvek znali kako on treba da izgleda. Međutim, pre godinu dana se pojavila e-komerc platforma SHOPEN koja je razvijena u Srbiji, a koja nam je pružila sjajne mogućnosti da sami, u okviru njihovih šablona, napravimo sajt sa prodavnicom. Angažovali smo drugara koji je profesionalni fotograf da nam uradi slike proizvoda, u hodu smo napravili koncept sajta i u roku od par dana smo imali gotov proizvod.

Startovali smo sa on line trgovinom pre šest meseci i iskreno, divan je osećaj kada vas ujutru na telefonu dočeka mejl koji vas obaveštava da imate nove porudžbine. Svakako, zaključak je da je online trgovina jako bitan deo prodaje, jer vam prodavnica radi 24/7.

Kamen dizajn

Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?

Realno, nama se 95% marketinga odvija putem društvenih mreža. Facebook i Instagram su ozbiljni alati za pronalaženje novih kupaca, ali zbog njihovih promena algoritama iziskuju konstantno informisanje i prilagođavanje.

Dobar post na Instagramu, nama oduzima dva, tri sata posla, jer prvo morate da slikate 20-30 slika kako biste odabrali jednu ili dve, da njih „popravite” kroz filtere, a onda ide najteži deo, napisati dobru priču koja će ljude animirati da kupe vaš proizvod.

Rezultat vašeg rada je odmah vidljiv, a odrazi se kroz porudžbine u inboxu, ali i na prodaju u radnji i na sajtu.

Kada ste se pojavili na tržištu bili ste jedinstveni u tome što radite, međutim više nije tako. Kako gledate na to?

Postoji njih nekoliko koji nas, pa mogu reći, kopiraju. Nekima su se očigledno dopale naše saksije, nekima aranžmani, a nekima paketi… Odnosno, čim mi izbacimo neki novi proizvod pojavi se još neko sa revolucionarnom idejom koju je je video od nas (smeh). Šalu na stranu, ne dotiče nas to mnogo, jer mi ovo radimo već šest godina, a dok nas oni sustignu, ko zna gde ćemo mi biti. Da se razumemo, nije nama krivo što pokušavaju da rade, konkurencija je odlična stvar, ali voleli bismo da vidimo neku njihovu ideju, da nas poguraju da i mi budemo bolji.

Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?

Ukoliko su sigurni da imaju dobar proizvod ili uslugu, savetujem im da budu strpljivi i da ne odustaju, jer je potrebno da prođe vreme kako bi ih ljudi videli i čuli za njih, ali i oni sami naučili još više o tome što rade. Možda zvuči mnogo, ali potrebno je bar tri godine rada da postanete profitabilni.